5 Nisan 2017 Çarşamba

COĞRAFYA OKULLARI :

➤İnsan yaratılışından beri doğayı hep bir merak içerisinde olup doğal-beşeri mekanı anlamaya resmetmeye çalışmışlardır.Bu coğrafya merakı Amasyalı Strabon ile dahada artmıştır.Bu birikim üzerine inşa edilen "İskenderiye Coğraya Okulu" Batlamyus gibi önemli coğrafyacılar yetiştirmiştir.Müslümanlar Mısırı fethettikten sonra bu okul İskenderiye'den Antakya'ya taşınmıştır.Antakya'daki Eskül okulunun kapanmasıyla o okulun din adamları,bilim adamları Harran'a gelmişlerdir.Bu okulda Yunan,Hint,İran kültüründen yapılan çevirilerle İslam dünyası coğrafyaya daha büyük bir ilgi ile bakmaya başlamıştır.Harran okulu gitgide eski değerini yitirmeye başladı ve bu yüzden IX. yüzyılın ortalarında Irakta tasviri "Irak Coğrafya Okulu" açıldı.Bu sürecin devamı olan Endülüs Coğrafya Okulu ise Belh coğrafya okuluyla aynı zamanda gelişim gözstermeye başlamıştır ve sürekli etkileşim halinde olmuşlardır.Irak Coğrafya Okulunun ardından X. yüzyılın ilk yarılarında günümüzde Afganistan sınırları içinde bulunan Belh şehrinde Belhi tarafından bir bölgesel coğrafya okulu kurulmuştur.İslam ülkelerini bölgelerine ayıran Belh ekolü beşeri coğrafyaya yeni bir yön vermiştir.Belh coğrafyacıları Kurandaki hadislerle kavramları açıklamaya çalışmışlardır.Bu okulun ilk temsilcisi Belhi'nin öğrencisi İstahri olup ilk kez İslam ülkelerinin haritalarını çizerek diğer islam coğrafyacıları arasında özgün bir konuma geldi.Bu okulun ikinci önemli ismi İbn Havkal mekansal bağlamlarla zamansal süreçlerin kendisine özgü biçimini şekillendirdi.Belh coğrafya okulu XIII. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşanan işgaller sonrasında eski önemini yitirdi.Avrupalıların Endülüs Belh Coğrafya Okulları aracılığı ile müslümanlardan edindiği coğrafi birikim Avrupa'nın gelişmesinde coğrafi keşiflerin gerçekleşmesinde dolaylı yoldan etkili olmuştur.

KAYNAKÇA:https://tr.m.wikipedia.org/wiki/coğrafya_okulları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder